Kundservice
Här hittar du svar på dina undringar om vår tjänst Bredband.nu, samt svar på vanliga frågor inför byte av bredbandsleverantör.
Allmänt
Hur fungerar Bredband.nu?
Bredband.nu är en offerttjänst där du enkelt får kontakt med upp till tre intresserade leverantörer av bredband nära dig. De ger dig sina bästa erbjudanden och genom att jämföra dem säkerställer du att du inte betalar för mycket. På detta sätt kan du också jämföra vilken prestanda och övriga villkor som de erbjuder och du får möjlighet att i direkt dialog diskutera olika möjligheter att förbättra erbjudandet.
Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret. Vi väljer då ut de leverantörer som är mest intresserade av att få dig som kund. De kontaktar dig och du kan sedan tacka ja till ett erbjudande, eller tacka nej till alla. Tjänsten har inga bindningar och är helt kostnadsfri.
De företag som har anslutit sig till Bredband.nu betalar oss en summa för att få dina kontaktuppgifter. Varken vi eller företagen sparar dock dina kontaktuppgifter eller säljer dem vidare. Tjänsten följer alla de regler om integritetsskydd som finns.
Kostar det något att använda Bredband.nu?
Vår tjänst är gratis och utan bindningar. Det enda det kostar dig är några minuter av din tid, och vinsten kan bli stor. Ett bredbandsabonnemang kostar dig många hundralappar per månad, och genom att jämföra flera installatörer säkerställer du att du inte betalar för mycket.
Bredbandsbolagen betalar en fast summa för att få möjlighet att konkurrera om dig som potentiell kund. Det gör att vi kan hålla det enkelt och kostnadsfritt för dig att få bra erbjudanden.
Vilka står bakom Bredband.nu?
Bredband.nu är helt oberoende av branschens aktörer. Vi är varken knutna till någon bredbandsleverantör eller någon branschorganisation. Bredband.nu är endast en marknadsplats där abonnenter och bredbandsleverantörer kan mötas.
Tjänsten drivs av företaget Nettbureau som har liknande verksamhet i hela Skandinavien och delar av Europa. I Sverige driver vi bland annat tjänster som Värmepump.se, Flytta.se, Mäklare.se och El.se. Med över 10 års erfarenhet och ett egetutvecklat datahanteringssystem kan du känna dig trygg med att använda Bredband.nu.
Läs mer: Om Bredband.nu
Vad behöver jag tänka på inför ett byte av bredbandsleverantör?
Lägre pris och högre hastighet är generellt inte något bredbandsleverantörerna erbjuder automatiskt. Man måste kontakta dem och allra helst jämföra deras erbjudanden.
Fundera igenom dina behov och diskutera med dem. Börja gärna med vår översiktsartikel för dig som ska byta bredband, och begär sedan in erbjudanden genom att fylla i formuläret.
Din förfrågan på Bredband.nu
Varför har jag bara matchat med en leverantör? Då kan jag ju inte jämföra!
Normalt sett blir du kontaktad av flera bredbandsleverantörer (dock maximalt 3 stycken). Ibland blir det inte så och det beror på flera samverkande faktorer, till exempel var du bor och vilken typ av bredband du vill ha. På vissa platser i Sverige saknar vi aktiva leverantörer. På andra platser finns för närvarande bara en aktiv leverantör.
Vi utvecklar dock tjänsten kontinuerligt och allt fler företag ansluter sig, så Försök gärna igen efter några veckor. Då kan flera bolag ha tillkommit.
Varför får jag besked om att inga leverantörer kan ge mig erbjudanden?
Ibland hittar vi inga bredbandsbolag som kan matcha dina behov. Det beror på att vi just då inte har täckning där du bor eller för den typ av bredband du är ute efter.
Vi utvecklar ständigt Bredband.nu och nya installatörer ansluter sig regelbundet, så försök gärna igen efter några veckor.
Jag har skickat in en förfrågan och fått besked om att företag ska kontakta mig, men jag har inte hört något från någon. Vad ska jag göra?
Normalt tar det alltifrån några timmar till 2 dagar innan du hör något. Om du inte har blivit kontaktad av någon leverantör efter 3 arbetsdagar, kan du e-posta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så undersöker vi vad som har hänt.
Jag vill inte bli uppringd. Kan jag få skriftliga erbjudanden?
Om du bara är intresserad av skriftliga erbjudanden, kan du skicka e-post till oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och berätta detta, så informerar vi leverantörerna. Då får du endast erbjudanden via e-post eller sms.
Jag ångrar att jag skickade in en förfrågan. Vad ska jag göra?
Om du har skickat in en förfrågan, men av något skäl ångrar dig, kan vi givetvis hjälpa till. Skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så stryker vi din förfrågan. Du kommer då inte att bli kontaktad av någon.
Jag vill inte ha kontakt med en eller flera av de företag som ni uppgivit ska kontakta mig. Kan ni stryka den/dem?
Även om du redan har eller har haft kontakt med något av företagen, är det stor chans att du får ett bättre erbjudande när de vet att du jämför flera installatörer.
Om du trots allt inte vill bli kontaktad av specifika företag kan du skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och berätta det, så stryker vi förfrågan till dem.
Måste jag använda en någon av leverantörerna som kontaktar mig om jag har använt tjänsten?
Nej, du är aldrig bunden till någonting när du använder Bredband.nu.
De erbjudanden du får kommer från seriösa företag som är aktiva i ditt närområde och det är ofta tillräckligt för att hitta rätt, men det står dig fritt att även kontrollera med andra leverantörer. Du tjänar på att jämföra ordentligt innan beslut.
Hjälper ni mig att välja leverantör?
Nej, vi är en oberoende marknadsplats för bredbandsabonnemang. Vi kan inte lägga oss i processen mellan dig och företagen.
Däremot är Bredband.nu en bra hjälp på vägen. Du får på ett enkelt sätt kontakt med leverantörer som är genuint intresserade av att hjälpa dig skaffa bredband. Jämför dem och gör ditt val.
Översikt: Svenska bredbandsleverantörer
Hur väljer jag leverantör?
Inget bredbandsföretag tycker det är konstigt att du jämför flera och väljer en av dem. Det är helt normalt. Om en leverantör förstår att du inte jämför riskerar du att få betala för mycket.
Ta emot erbjudanden/offerter och be om att få fundera. När du har jämfört leverantörernas erbjudanden kan du göra ditt val.
Integritetsfrågor
Kan jag få erbjudanden utan att fylla i formuläret?
Att fylla i formuläret är tyvärr den enda möjligheten för att vi ska kunna matcha ihop dig och intresserade leverantörer. Vi är dock mycket noga med integritetsskyddet. Läs mer i vår dataskyddspolicy.
Varför måste jag dela med mig av personuppgifter?
Det är för att du ska kunna få personliga erbjudanden baserat på din adress och dina behov. Det är flera faktorer som påverkar ett bredbandsabonnemang och vi bedömer att du som kund inte tjänar på att ta ställning till någon form av automatiska erbjudanden.
Den övriga information vi ber om i formuläret behöver vi för att kunna välja ut rätt leverantörer. Dessutom gör det processen mellan dig och företagen enklare och snabbare. Läs gärna mer i våra användarvillkor.
Hur hanterar ni integritetsfrågor, GDPR och radering av data?
Du som använder Bredband.nu kan vara trygg med att informationen du fyller i inte används till något annat än att ge dig erbjudanden på bredband inom 30 dagar. Informationen om dig kommer inte att användas till något annat eller spridas.
Vi följer noga reglerna om datalagring i GDPR. Om du önskar att all information om dig raderas omedelbart, kan du skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så ser vi till att så sker.
Kommer ni att skicka reklam till min e-post? Lägger ni till mig på en mailinglista?
Vi har inga e-postlistor och skickar inte ut någon form av marknadsföring via e-post. Givetvis delar vi heller inte din e-postadress med någon annan.
Det enda e-postmeddelande du kommer att få ifrån oss är det som bekräftar att du har skickat in formuläret. Du kommer inte att höra ifrån oss mer.
Om du använder Gmail kan det hända att du ser annonser i din inbox. Det kan se ut som att vi skickar något till dig, men det är helt enkelt en annonsplacering som Google använder sig av. Bredband.nu betalar ibland för annonser och då kan det hända att vi dyker upp där. Det är tyvärr inte möjligt att förhindra detta.
För att undgå att exponeras för annonser i din inbox kan du säkerställa att du har delat upp den enligt Googles standardinställningar (Primär, Social, Kampanj). Då slipper du störas av annonser i din primära inbox. Läs hur du gör här.
Övrigt
Här ovan finns inget svar på min fråga. Vad gör jag?
E-posta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så återkommer vi med svar.