Bredbandsbolaget
Marknadsposition
Bredbandsbolaget startades av den mytomspunne IT-profilen Jonas Birgersson 1998, som en spinoff till internetkonsulten Framtidsfabriken.
Bolaget gick i bräschen för att koppla upp svenskarna till ett snabbare internet än de då förhärskande telefonmodemen medgav och byggde upp en stor marknadsandel.
2005 slog sig Telenor in på den svenska bredbandsmarkanden genom att köpa Bredbandsbolaget. Man opererade i över ett decennium under sitt ursprungliga varumärke, men 2018 blev allt Telenor, som idag är Sveriges tredje största leverantör av bredband.
Bakgrund
Jonas Birgersson var i sin orangea fleece-tröja en ikonisk figur under den svenska IT-haussen strax innan sekelskiftet. Han startade Framtidsfabriken och Bredbandsbolaget och hade storslagna visioner om hur internet skulle förändra samhället.
Bredbandsbolaget blev en viktig spelare i utvecklingen av bredbandsmarknaden och deltog i skiftet mot ADSL-uppkopplingar. Även tjänster som IP-telefoni och tv via bredbandsnätet drevs av bolaget. 2005, efter att fusionen mellan Telia och Telenor misslyckats, köptes Bredbandsbolaget av Telenor för sex miljarder kronor 2005.
Bredbandsbolaget drevs vidare under egen varumärke, men verksamheten integrerades helt i Telenor. Med tiden förändrades även varumärket och 2018 upphörde namnet Bredbandsbolaget helt och kunderna surfar nu med Telenor.